Användarvänligt Transportadministration med Zhipster

Automatiserad logistikhantering. Bättre översikt av hela leveransen. Och full support med möjlighet till individuellt anpassade lösningar. Med hjälp av Zhipster Enterprise TA kunde online-handeln Bygghemma erbjuda kunden bättre fraktalternativ, hantera fler transporter och skala upp omsättningen.

Utmaning

Bygghemma, en online-handelsplattform för hemrenovering, behövde bättre kontroll över leveransprocessen och ökande logistikvolym när de hanterade drop-shipping-affärer.

Lösningen

Bygghemma implementerade Zhipster Enterprise TA, en molnbaserad lösning som automatiserade kommunikationen och erbjöd bästa fraktalternativ för kunderna.

Resultatet

Ökad omsättningen till miljardnivå och utökat sortiment till över 800 000 artiklar genom specialanpassade logistiklösningar.
Vill du veta mer?
Kontakta mig

- Vi är ett stort bolag som har kvar entreprenörsdrivet. Då behöver vi samarbeta med partners som delar den synen, säger Robin Erlandsson, Head of Logistics för Bygghemma.**

Trenden med hemrenovering eller DIY (Do-It-Yourself) har de senaste åren pekat uppåt. För online-handeln Bygghemma har det under samma period därför betytt fler ordrar, fler skickade paket och som ett resultat större omsättning. Som en organisation med majoriteten av affären i så kallad drop-shipping, där Bygghemma skickar produkterna direkt från leverantör hem till kund utan egen lagerhållning, har utmaningen legat i att knyta samman leverantörer och kunder tillsammans med avtalade transportörer. Något som förutsätter full översikt för att rätt vara hamnar hos rätt adress.

- Utmaningen med drop-shipping ligger i att bibehålla kontrollen genom att veta vad som bokas av kunden hela vägen ner till leverantören, säger Robin Erlandsson.

Lösningen blev Zhipster Enterprise TA

Även om den ökade efterfrågan välkomnades krävde det samtidigt mer av organisationen. Då mycket av det logistiska arbetet utfördes av en manuell resurs beslutade Bygghemma 2017 därför att behovet av ett mer automatiserat upplägg var en förutsättning för en fortsatt och framför allt hållbar tillväxt.

- Vi behövde en TA-lösning, säger Robin Erlandsson och syftar på ett system för transportadministration, TA.

Lösningen blev Zhipster Enterprise TA. En molnlösning med inriktning på miljö och kundanpassad process från order till leverans. Genom att TA-systemet inkluderade flera systemkomponenter som involverar både slutkunder och leverantörer blev leveranserna på så sätt unika, koordinerade, snabbare och därmed billigare.

- För oss var det grundläggande att kunna säkerställa att den produkt som verkligen är beställd är det som sedan levereras till kund.

Automatiserad kommunikation

För Bygghemma börjar lösningen med Zhipster i utcheckningen. När en kund beställt sin vara och är redo att betala kommunicerar systemet med transportörer, leverantörer och Bygghemma för att kunna presentera bästa möjliga fraktalternativ.

- Vårt system ställer automatiskt frågan till Zhipster och får då direkt ett svar som vi kan meddela vår kassa och ge relevanta alternativ för konsumenten. Beroende på postnummer och om vi till exempel behöver frakta mer än 20 kg får vi gå upp ett steg till hemleverans i stället för ombud.

I samband med att transport och utlämningsplats är vald skapas även en produktunik spårning vilket möjliggör för Bygghemma att få kontroll över hela försändelsen. Från beställning ända fram till leverans.

“Fantastiskt bra support”

I dag, fem år in i samarbetet, omsätter bolaget miljarder och har ett artikelantal på över 800 000.

 - Vi har en avancerad lösning där vi är integrerade med varandra. Vi har växt tillsammans med Zhipster. En av anledningen till att vi valde Zhipster var flexibiliteten som möjliggjort specialanpassade lösningar. Extremt snabbfotat bolag med fantastiskt bra support. Det är korta beslutsvägar och snabba leveranser. Det finns en öppenhet och transparens när man diskuterar lösningar vilket var en stor anledning till att vi valde Zhipster framför andra bolag.

Som ett företag i konstant förändring beroende av tekniska lösningar menar Robin Erlandsson att Zhipsters arbetsprocesser och korta beslutsvägar varit en förutsättning.

- Då branschen förändras är vi tvungna att korrigera vår verksamhet. Vi gör väldigt mycket kundunika lösningar och med Zhipster har vi alltid en öppen och bra dialog. Något vi värdesätter högt.

Logistik med flow