ZHIPSTER NYHETER

TA-SYSTEM OCH FAKTURAMATCHNING TILL STOR KONCERN
20 sep 2023 09:51

Zhipster levererar flera tjänster till Cebon Group för att underlätta bland annat transportbokning och fakturaadministrationen.

Cebon group grundades 1986 i Göteborg och är idag en grupp av företag som driver varumärken och verksamheter inom säkerhets- och energilösningar. Med huvudkontor i Göteborg arbetar Cebon i huvudsak mot den europeiska marknaden men med global räckvidd.

Zhipster har fått förmånen att arbeta med GPBM Nordic och Sparq Technology, två företag i Cebon Group. De båda företagen använder Zhipster Enterprise integrerat med affärssystemet för fraktbokningar. I huvudsak i Norden och Italien men även i andra länder i Europa. De är just nu dessutom i startgroparna med att aktivera Zhipster fakturamatchning där förväntningarna är höga, delvis för effektiviseringen av själva attestprocessen men framför allt för att identifiera eventuella felfaktureringar.

Vi fick ett samtal med Cathrin Lindström som arbetar på Cebon Group.

Hur arbetade ni med transporter innan samarbetet med Zhipster?

Vi använde ett äldre TA-system, som vi haft i över 25 år. En relativt statisk lösning, med bara anpassningar begärda av oss, därav arbetade vi i en ganska reaktiv miljö. Systemet fungerade som det skulle men det var inte så lättarbetat för användarna och vi hade också bara grundläggande funktionalitet.

Har Zhipster löst några problem för Cebon Group?

Zhipster har löst så att vår kvittering av packade orders samt fraktbokning flyter på i ett mycket mer automatiserat och överskådligt flöde. Vi har dessutom betydligt bättre kontroll   på frakterna ut och kan på ett enklare sätt administrera alla våra kunders unika krav kring val av bland annat speditör.

Det finns en sägning i branschen att så mycket som upp till 10% av fakturavärdet från speditörerna är felaktigt och för högt. Så om Zhipster fakturamatchning hjälper oss att nå bara 2–3% av det värdet skulle vi bi väldigt nöjda.

Vilka är era största utmaningar med transportbokning?

Det är att minska antal valideringsfel på leveransadresser när vi skickar till privatperson (vår drop shipment service för våra B2B-kunder). Ofta får vi ej kompletta eller inkorrekta adresser och telefonnummer vilket kräver manuell handpåläggning.

Vad tror du om framtiden för e-handel?

För vår del tror vi att den kommer att bli en större del av vår logistik i takt med att vi erbjuder mer och fler dropshipping-lösningar för våra kunder över hela Norden, men även på våra andra marknader i Europa.

Hur fungerar samarbetet med Zhipster?

Jag upplever att samarbetet fungerar väldigt bra. Vi får bra support och Zhipster är mycket lyhörda för våra behov.

LÄR KÄNNA ZHIPSTER – JANNE HÄGGSTRÖM
20 sep 2023 09:46

Här har vi vår senaste medlem i Zhipster-familjen: Janne Häggström!

Janne är en äkta Varbergbo inflyttad från Norrland som tycker det bästa med staden är sommaren på bästkusten med alla turister och evenemang (även om lugnet som infinner sig när de åker är minst lika bra). Vi på Zhipster har fått njuta utav Jannes sällskap och kompetens sedan februari 2023, innan dess har han bland annat arbetat som projektledare med fokus på dataanalys.

Utöver att hänga med nära och kära på fritiden brukar Janne dessutom grotta ner sig i prediktiv analys med machine learning, eller umgås med hundar. Janne är nämligen, enligt sig själv (och alla hundar han träffar:), en stjärna på hundpsykologi och kan få hundar att göra som han vill utan att be om det. Och snart flyttar det in en ny liten fyrbent hemma hos Janne.

Janne, beskriv en typisk arbetsdag se ut för dig?

Det verkar inte finnas några typiska arbetsdagar i denna värld. Men jag försöker börja dagen med en snabb planering och gå igenom mina mail. Sedan är det full fart tills jag åker hem. Full fart kan bestå i allt från arbete med GDPR – General Data Protection Regulation till att hjälpa kunder med allt från support till projektledning. En extra bra dag sitter jag och analyserar data som ska ge våra kunder affärsnytta.

Vilka positiva egenskaper har du?

Strukturerad, handlingskraftig och att jag alltid försöker ha ett leende på läpparna. Dessutom gör jag grymt goda såser och tar inte livet på för stort allvar utan försöker ha roligt på resan.

Hur ser framtiden för logistikbranschen ut?

I framtiden kommer logistikbranschen fortsätta växa och troligtvis förändras med ny teknik. Bekvämligheten med e-handel kommer göra att branschen fortsätter växa och förändras då fler vill få sina sändningar så fort det går. Här ser jag alternativa transporter som en del i det. Exempelvis drönare men även likt Foodora där man kan beställa från butiker i närområdet och få det hemkört direkt. Det kommer också bli större efterfrågan på miljövänliga transporter.

Fem bästa:

Maten: Hamburgare. Men viltkött med god sås och kokt potatis får det också att vattnas i munnen.

Serien: Just nu serien Lucifer på Netflix. Men all time high är nog alla filmerna med Sagan om ringen som filmer och One Piece som serie.

Musik: Allätare men uptemp musik och reggae är något som ofta går hemma. Dock mullrar det AC/DC också rätt ofta. Favoriter idag är Miss li och Emil Assergård.

Lag: Familjen är nog mitt favoritlag

Godiset: Vedrökt sidfläsk och öl

 

SNABBA OCH ENKLA LEVERANSER MED VÅRA LAST MILE-PARTNERS
20 sep 2023 09:38

Tillsammans med Instabox och Budbee kan vi erbjuda lätta och snabba leveranser direkt till slutkund. De båda bolagen arbetar ständigt med att förfina och förbättra kundupplevelsen och Zhipster är glada att erbjuda deras tjänster.

Instabox grundades i Sverige 2015 och erbjuder snabba och fossilfria leveranser. Idag arbetar de med några av de mest populära e-handlarna i Europa. Instabox har förändrat hur vi ser på last-mile leveranser i Sverige, de men vill inte stanna där. Deras ambition är att förändra hela logistikbranschen med ett starkt fokus på hållbarhet.

Budbee är ett tech-bolag som grundades 2016 i Sverige med ambition att skapa en enklare e-handelsupplevelse.  Kundens behov har sedan start alltid varit det viktigaste och idag når de mer än 40 miljoner människor.

Både Instabox och Budbee arbetar med last-mile-leveranser. Det betyder att de ansvarar för den sista transporten fram till slutkund. De är två bolag i framkant när det kommer till både utveckling och logistik med samma mål: de vill förenkla hur vi skickar och tar emot paket.

På Zhipster har vi både Budbee och Instabox i vår plattform för e-handel på nätet. Vi väldigt stolta att få arbeta med bolag som investerar i innovation och för utvecklingen i branschen framåt.

 

UTÖKAT SAMARBETE MED DB SCHENKER
14 jun 2023 14:27

 

DB Schenker Sverige har varit en integrerad transportör sedan 2015 till Zhipster, nu fördjupas
samarbetet ytterligare genom att DB Schenker kliver in i Zhipster Control Tower.
I Zhipster Control Tower kan DB Schenker skräddarsy lösningar för varje kund.

- Vi har haft ett långt och stabilt samarbete med DB Schenker och det är extra kul att ta nästa steg
   tillsammans med en trogen transportör, säger Jan Lundin, Managing Director på Zhipster.

 

 

NÄSTA MEDARBETARE ATT PRESENTERA
14 jun 2023 14:20

Nästa medarbetare att presentera är ingen mindre än vår egen månskensbonde - Markus Bengtsson.

Markus är en väldigt uppskattad kollega och har arbetat för Zhipster sedan 2022 som projektledare och logistikkonsult. Han har en lång bakgrund inom IT och Logistik och har arbetat som både lösningsarkitekt, utvecklingschef och supply chain manager – värdefulla erfarenheter för att driva framtidens logistikfrågor framåt.

Om du inte hittar Markus på kontoret bör du leta på en liten gård i Västra Derome, strax nordöst om Varberg. Där bor han med sin familj och ett gäng djur. Utöver arbetet som logistikkonsult är Markus också en månskensbonde och driver en liten gård med allt vad det innebär.

Markus, vad är det roligast med ditt jobb?

När jag hjälper kunden att lösa komplicerade logistiska flöden.

Hur kan en typisk arbetsdag se ut för dig?

Ofta börjar arbetsdagen på kontoret med att träffa kollegorna, man planerar sedan upp dagen och löser de frågor som inkommit både från kollegor och kunder. När det mest akuta är avhandlat brukar det också vara ett par möten inplanerade som man behöver förberedas inför. Tiden som blir över läggs på att planera Zhipsters framtida lösningar.

Hur ser framtiden för logistikbranschen ut?

Med hjälp av IT så digitaliseras logistikbranschen och det i sin tur fortsätter att utveckla branschen. Men AI kommer ha en mycket stor påverkan på hur vi planerar våra transportflöden i framtiden.

Digitaliseringen har fått oss att arbeta annorlunda och kommer fortsatt driva branschen framåt, men jag tror att förändringen kommer gå fortare än förut.
AI kommer ha en mycket stor påverkan på hur vi planerar våra transportflöden i framtiden. Det är nog dessa möjligheter, pådrivna av AI, som gör att en historiskt traditionell bransch helt plötsligt är så pass mogen för förändring vilket är otroligt spännande att få vara en del av.

Fem bästa

Mat:                                    Carpaccio om jag får välja men en god hamburgare funkar också

Film & series:                      Var ska jag börja? The Witcher, Startrek Picard och Ozark är bara några.
                                            Just nu Shadow and Bone säsong 2 på Netflix

Musik:                                 Gärna något som passar situationen

Godis:                                 Sötlakrits och romerska bågar

Med Varberg:                     Havet!

Mitt sommartips!

Logistikpodden med Nina och Per Olof

 

SKRÄDDARSYDDA LOGISTIKLÖSNINGAR TILL LINDAB
14 jun 2023 14:13

 

Skräddarsydda logistiklösningar till Lindab

Lindab är en internationell koncern som utvecklar, tillverkar och marknadsför samt distribuerar produkter och systemlösningar för byggbranschen inom bygg- och ventilationssektorn. Företaget är etablerade i 20 länder och exporterar gods till hela världen, där bidrar Zhipster med kundunika logistiklösning. 

Sparar tid med Zhipster som logistikkonsult

Det är drygt 40 bolag i Lindab-koncernen och det varierar hur man arbetar med logistiken i de olika bolagen, bland annat beroende på graden av digitalisering. Lindab använder Zhipster som en black box för fraktdokument. Det betyder att Lindab inte arbetar direkt i Zhipster utan i det egna affärssystemet där data skickas automatiskt till Zhipster för att kunna skapa fraktdokument och ha kommunikation med transportörer.

Zhipster är implementerat i Lindab-bolag i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Frankrike och Tjeckien. Tidigare arbetade några av bolagen i andra TA-system och andra bolag arbetade mer manuellt genom att boka transporterna och skriva ut fraktdokument via transportörens portal. Tack vare implementationen av Zhipster i bolagen med mer manuell hantering har tidsbesparingen varit stor.

Genom att använda semi-integration har Zhipster gett Lindab möjlighet att ha EDI även mot mindre transportörer där man inte har velat gå hela vägen med en full integration. 

Eftersom Lindab exporterar gods till hela världen och olika länder ställer olika krav på tulldokumenten har Zhipster i samarbete med Lindab utvecklat en skräddarsydd lösning för just tulldokument.

Givande samarbete

Vi träffade Osman Kukish som är Strategisk fraktinköpare och systemägare för transportrelaterade system på Lindab för att prata om samarbetet med Zhipster.

Hur fungerar samarbetet med Zhipster?

Vi uppfattar Zhipster som väldigt lösningsorienterade. De ser alltid till våra behov och backar inte för utvecklingsmöjligheter.

Vilka är era största utmaningar idag?

Den största utmaningen relaterat till transporter som Lindab har idag är spårbarhet från det att godset har lastats av transportör tills det är levererat. Även om det finns möjlighet för uppdateringar när gods till exempel har ankommit terminal saknar Lindab och Lindabs kunder möjligheten att följa transporten mer detaljerat i realtid.

Hur ser framtiden för logistikbranschen ut?

Vi tror att framtiden för logistikbranschen ser ljus ut eftersom logistik finns överallt i samhället och de senaste årens utmaningar har visat hur viktig fungerande logistik är. Vi tror även att hållbarhet och mer effektiva transporter kommer att bli ännu viktigare. För att åstadkomma mer effektiva transporter är digitaliseringen en viktig del av det.

VI ÄR SÅ GLADA ATT KUNNA PRESENTERA
23 maj 2023 11:34

Vi är så glada att kunna presentera ett nytt samarbete med Cebon Group och GPBM Nordic och Sparq som alla nu använder Zhipster Enterprise TA 🌟

MAXIMERAT OCH KUNDANPASSAT TA-SYSTEM
27 feb 2023 10:06

Om Nowaste Logistics

Nowaste Logistics jobbar, som namnet skvallrar om, med logistik. Men de är mer än en leverantör av skräddarsydda logistiklösningar, de erbjuder högkvalitativ och nyskapande tredjepartslogistik och har som vision att fortsätta utmana branschen. Nowaste Logistics har en bred erfarenhet inom flera olika segment och utvecklar egna automationslösningar som ligger i framkant.

Förståelsen för logistikens betydelse är central och också en anledning till att Nowaste Logistics AB blev ett eget bolag. Fram till 2008 var Nowaste logistikavdelningen på Everfresh men efter att ha visat bra resultat blev avdelningen ett eget bolag.

Idag har företaget verkat på 3PL-marknaden i 10 år och har också tagit steget fullt ut när det gäller e-handel. 2019 öppnade Nowaste Logistics ett av Nordens första och mest moderna lager för omnichannel till multipla kunder inom mode och konfekt.

Ett TA-system, eller transportadministrativt-system, är ett system som används av företag för att boka transporter hos en eller flera transportörer. Det går också, bland annat, att spåra sändningar, skriva ut fraktsedlar och beräkna frakt.

Med Zhipster Control Tower kan du, utöver all funktionalitet från TA-systemet, skapa din egen transportör med frakttjänster. Detta gör att du kan skapa en egen unik namngivning och försäljning av transporter mot kund.

Genom fraktprislistorna i systemet kopplas dina frakttjänster ihop med valfria transportörer och fraktpåslag kan anges som fast kostnad eller procentuellt.

Vi träffade Marcus Hallberg som är transportchef på Nowaste Logistic för att prata TA-system och varför Zhipster Control Tower fungerar så bra i deras verksamhet.

Marcus, berätta hur ni använder Zhipster Control Tower!

Zhipster Control Tower är en del av vårt verktyg i vår värdekedja mot marknaden när
vi säljer in våra logistiktjänster. Vår lösning bygger på att säkerställa allt från plock och pack till transportbokning med integrerad transportör vår kund har avtal med. Kort summerat vill vi säkra upp hela ordern från leveransprocessen till slutanvändaren, både när det gäller B2B eller en B2C. Detta blir möjligt med Zhipsters lösning.

Indirekt använder vi Zhipster Control Tower som en black box vilket innebär att all aktivitet sker i vårt egna affärssystem, men i bakgrunden används ZCT och  det är ett värdefullt stöd för hela verksamheten.

Hur arbetade ni innan detta system?

Väldigt traditionellt med Excel-filer mellan avdelningarna. Men ganska tidigt insåg vi värdet av att integrera ett digitalt systemstöd för att stödja och effektiviserar hanteringen och flödet.

Vilka är era största utmaningar idag?

Just nu arbetar vi med att hinna integrera alla nya kunder som önskar en tredjepartslogistik-hantering.

Hur ser framtiden för logistikbranschen ut?

Utifrån vårt perspektiv, som arbetar med tredjepartslogistik, ser framtiden väldigt ljus ut. Fler och fler kunder vill lägga sin tid och fokus på sin kärnverksamhet vilket medför att outsourcing av logistik blir vanligare. Vi ser också att intresset för automatisering har ökat vilket vi också kan erbjuda.  

 

 

SÄG HEJ TILL GREGER!
27 feb 2023 10:04

Nu är det dags att presentera teamet bakom Zhipster. För det är ändå personerna som gör företaget. Först ut är vår fotbollstokige projektledare som har arbetat på Zhipster sedan 2018 – Greger Bergendal!

Greger har lång erfarenhet inom logistik och har tidigare arbetat inom både kundtjänst och inköp. Erfarenheten från kundsidan gör honom till ett värdefullt stöd för våra kunder i deras logistikprocess.

Om du inte hittar Greger på kontoret eller hemma bör du leta på någon fotbollsplan, för utöver att kolla på fotboll är han aktiv i Varbergs Bois och favoritlaget (lagen!) är såklart Aston Villa och Atletico Madrid.

Hej Greger, vad är din roll på Zhipster?

Jag har kontakt med och ansvarar för ett antal kunder samt hjälper till när nya kunder ska sättas upp. Dessutom arbetar jag mycket med våra transportörsintegrationer, både nya och nuvarande.

Vad är det roligaste med ditt jobb?

Det är den stora variationen som blir på ett lite mindre företag, ingen dag är den andra lik. Jag tycker också det är väldigt roligt att få jobba tillsammans med våra kunder att utveckla ett bra stöd i deras logistikprocess.

Hur ser framtiden ut för logistikbranschen?

Jag tror att det kommer ske en större konsolidering inom transportbranschen. Finns många bolag inom lastmile som kommer slås samman för större volymer och kunna hitta lönsamhet. Sen tror jag att det kommer ske ett ännu större fokus på returer ur både ett kostnads och miljöperspektiv.

FEM BÄSTA:

Med Varberg - Havet, utbudet som är lagom och nära till det mesta

Serie just nu - Fauda på Netflix

Middagstipset - Fylld kycklingfilé på italienskt vid med klyftpotatis, svartkål & tomatconcassé

Musiken - Riktigt allätare här. Allt från topplistan till klassisk musik

Bästa fotbollslagen - Aston Villa, Atletico Madrid och såklart Varbergs Bois FC

SMARTARE LEVERANSALTERNATIV
27 feb 2023 10:03

Zhipster Checkout är en fristående molnapplikation som kan användas i kombination med Zhipster Enterprise TA men också andra TA-system på marknaden. Med Zhipster Checkout API får du enkelt åtkomst till leveransalternativ baserat på dina fraktavtal och kundkrav.

Konceptet Zhipster Checkout handlar om att erbjuda en anslutningspunkt med en standardiserad leveransterminologi. Detta möjliggör att arbeta med flera olika transportörer samtidigt utan att behöva hantera skillnader när det gäller transportörernas fraktkoder, tillgängliga utlämningställen, leveranstider och ytterligare tjänster.

VI ÄR STOLT PARTNER TILL LAGERHANTERINGSYSTEMET ONGOING
19 dec 2022 13:22

För oss är kvaliteten på våra samarbeten lika viktigt som vår produkt.
Därför har vi valt att arbeta med de bästa leverantörerna.

Vi är stolt partner till lagerhanteringsystemet Ongoing och har en standardintegration som gör att vi som TA-leverantör blir en del av hela leveransflödet. Det gör att helhetsbilden för flödet från orderläggning, plock, leverans och mottaget gods blir heltäckande. Smart va?

#ehandel #transport #frakt #logistik #transportsystem #lagerhantering #partners

 

TILLGÄNGLIGA UNDER JUL & NYÅR
15 dec 2022 12:30

Vi vill passa på och tacka för ett givande och utvecklande samarbete under året.

Därför vill vi tacka dig extra för året som varit och önska dig en god jul och ett gott nytt år!

Vi stänger för ledighet mellan 23 december och 2 januari men finns tillgängliga för eventuella ärenden på vår Help Desk:

helpdesk@zhipster.se

0340 - 59 65 40

SENIOR BACKEND-UTVECKLARE TILL ZHIPSTER, VÄXANDE BOLAG INOM LOGISTIKLÖSNINGAR, VARBERG.
08 dec 2022 15:48

Zhipsters resa fortsätter. Vill jobba du i en snabbfotad, sammansvetsad organisation med några av Sveriges största företag som kunder och vara med och utveckla marknadens mest spännande logistiklösningar. Nu söker vi på Zhipster en erfaren backend-utvecklare som kan ansluta till vårt team i Varberg och vara med på vår resa när vi skapar Sveriges bästa logistiklösningar!

Vi söker dig som kan och har minst tre års erfarenhet av:

  • .NET C#

Meriterande men inget krav:

  • Erfarenhet / kunskap av logistik eller logistikflöden
  • Relevant utbildning
  • Azure Dev Ops  / GIT
  • Razor Pages
  • Microsoft SQL Server
  • HTML / CSS
  • Javascript / Jquery
  • IIS
  • API:er / Swagger
  • Visual Studio
  • Amazon AWS

 

Om dig som person:

Du är nyfiken och lär dig gärna nya saker, du frågar istället för att fastna och du delar gärna med dig av dina kunskaper. Du värnar om kunden och fokuserar på leveransen. Du är strukturerad och proaktiv. Precis som vi vill du ha roligt på jobbet och bli en del av vårt team så vi kan utvecklas tillsammans!    

Vad kan vi erbjuda:

Som ett sammansvetsat mindre företag kommer du få möjligheten att komma göra avtryck i verksamheten direkt. Hos kommer du få chansen att arbeta med och förbättra våra lösningar samt anpassa unika lösningar för våra kunder. På Zhipster är det högt i tak och vi värnar om, och uppmuntrar, dina åsikter och förslag. Vi erbjuder dig chansen att arbeta med välkända varumärken och väletablerade bolag. Här kan du bli expert på våra lösningar och arbeta med väldokumenterade system. 
Vi utvecklar våra egna system samt våra kunders anpassade lösningar.

 

På Zhipster tror vi på en kombination av ”work- life balance”