Nowaste Logistics jobbar, som namnet skvallrar om, med logistik. Men de är mer än en leverantör av skräddarsydda logistiklösningar, de erbjuder högkvalitativ och nyskapande tredjepartslogistik och har som vision att fortsätta utmana branschen. Nowaste Logistics har en bred erfarenhet inom flera olika segment och utvecklar egna automationslösningar som ligger i framkant.
Förståelsen för logistikens betydelse är central och också en anledning till att Nowaste Logistics AB blev ett eget bolag. Fram till 2008 var Nowaste logistikavdelningen på Everfresh men efter att ha visat bra resultat blev avdelningen ett eget bolag.
Idag har företaget verkat på 3PL-marknaden i 10 år och har också tagit steget fullt ut när det gäller e-handel. 2019 öppnade Nowaste Logistics ett av Nordens första och mest moderna lager för omnichannel till multipla kunder inom mode och konfekt.
Ett TA-system, eller transportadministrativt-system, är ett system som används av företag för att boka transporter hos en eller flera transportörer. Det går också, bland annat, att spåra sändningar, skriva ut fraktsedlar och beräkna frakt.
Med Zhipster Control Tower kan du, utöver all funktionalitet från TA-systemet, skapa din egen transportör med frakttjänster. Detta gör att du kan skapa en egen unik namngivning och försäljning av transporter mot kund.
Genom fraktprislistorna i systemet kopplas dina frakttjänster ihop med valfria transportörer och fraktpåslag kan anges som fast kostnad eller procentuellt.
Vi träffade Marcus Hallberg som är transportchef på Nowaste Logistic för att prata TA-system och varför Zhipster Control Tower fungerar så bra i deras verksamhet.
Marcus, berätta hur ni använder Zhipster Control Tower!
Zhipster Control Tower är en del av vårt verktyg i vår värdekedja mot marknaden när
vi säljer in våra logistiktjänster. Vår lösning bygger på att säkerställa allt från plock och pack till transportbokning med integrerad transportör vår kund har avtal med. Kort summerat vill vi säkra upp hela ordern från leveransprocessen till slutanvändaren, både när det gäller B2B eller en B2C. Detta blir möjligt med Zhipsters lösning.
Indirekt använder vi Zhipster Control Tower som en black box vilket innebär att all aktivitet sker i vårt egna affärssystem, men i bakgrunden används ZCT och det är ett värdefullt stöd för hela verksamheten.
Hur arbetade ni innan detta system?
Väldigt traditionellt med Excel-filer mellan avdelningarna. Men ganska tidigt insåg vi värdet av att integrera ett digitalt systemstöd för att stödja och effektiviserar hanteringen och flödet.
Vilka är era största utmaningar idag?
Just nu arbetar vi med att hinna integrera alla nya kunder som önskar en tredjepartslogistik-hantering.
Hur ser framtiden för logistikbranschen ut?
Utifrån vårt perspektiv, som arbetar med tredjepartslogistik, ser framtiden väldigt ljus ut. Fler och fler kunder vill lägga sin tid och fokus på sin kärnverksamhet vilket medför att outsourcing av logistik blir vanligare. Vi ser också att intresset för automatisering har ökat vilket vi också kan erbjuda.