Zhipster ökar serverprestanda

Vi har nyligen genomfört en strategisk förändring i vår IT-infrastruktur för att möta en ökad efterfrågan. Markus Bengtsson, projektledare på Zhipster, och Kent Engström, utvecklare på Zhipster berättar mer om flytten.

Den primära anledningen till bytet var en förväntad ökning av transportbokningar från en specifik kund. Kunden initiala estimat låg på omkring 10 000 bokningar per dag, men när kundens försäljning överträffade förväntningarna och ökade till 20 000 bokningar dagligen, stod vi inför utmaningen att skala upp snabbt, berättar Markus.

För att möta den höga efterfrågan och förbereda sig inför Black Friday-perioden påbörjade vi ett arbete med att sätta upp och installera en ny plattform som kunde hantera den ökade belastningen. Den nya plattformen togs i drift på rekordtid, och på torsdagkvällen innan Black Friday, överfördes den berörda kunden till den uppgraderade plattformen, fortsätter Markus.

Resultatet av serverbytet märktes omedelbart och vi kunde direkt se en rejäl minskning i av hanteringstiden för en bokning. På Black Friday låg antal bokningar på ca 40 000 för kunden, det motsvarar en ökning på 400% utifrån vad som var beräknat, säger Kent.

Många bokningar under Black Friday

Under helgen efter Black Friday stabiliserades antalet dagliga bokningar på (imponerande) strax under 40 000. Måndagen efter Black Friday markerade dock höjdpunkten med över 60 000 bokningar, innan de sjönk för att stabilisera sig på omkring 10 000 bokningar per dag.

Zhipsters snabba och effektiva hantering under en intensiv period understryker företagets förmåga att snabbt analysera och lösa problem.

Fler nyheter

FoMo?

Vänd det till din fördel och följ oss överallt.
Följ oss på LinkedIn