TMS och fakturamatchning till stor koncern

Zhipster levererar flera tjänster till Cebon Group för att underlätta bland annat transportbokning och fakturaadministrationen.

Utmaning

Ej kompletta eller inkorrekta adresser och telefonnummer vilket kräver manuell handpåläggning

Lösningen

Fraktbokning i ett automatiserat och överskådligt flöde

Resultatet

Färre valideringsfel på leveransadresser när vi skickar till privatperson
Vill du veta mer?
Kontakta mig

Cebon group grundades 1986 i Göteborg och är idag en grupp av företag som driver varumärken och verksamheter inom säkerhets- och energilösningar. Med huvudkontor i Göteborg arbetar Cebon i huvudsak mot den europeiska marknaden men med global räckvidd.

Det finns en sägning i branschen att så mycket som upp till 10% av fakturavärdet från speditörerna är felaktigt och för högt. Så om Zhipster fakturamatchning hjälper oss att nå bara 2–3% av det värdet skulle vi bi väldigt nöjda.

Zhipster har fått förmånen att arbeta med GPBM Nordic och Sparq Technology, två företag i Cebon Group. De båda företagen använder Zhipster Enterprise integrerat med affärssystemet för fraktbokningar. I huvudsak i Norden och Italien men även i andra länder i Europa. De är just nu dessutom i startgroparna med att aktivera Zhipster fakturamatchning där förväntningarna är höga, delvis för effektiviseringen av själva attestprocessen men framför allt för att identifiera eventuella felfaktureringar.

Vi fick ett samtal med Cathrin Lindström som arbetar på Cebon Group.

Hur arbetade ni med transporter innan samarbetet med Zhipster?

Vi använde ett äldre TA-system, som vi haft i över 25 år. En relativt statisk lösning, med bara anpassningar begärda av oss, därav arbetade vi i en ganska reaktiv miljö. Systemet fungerade som det skulle men det var inte så lättarbetat för användarna och vi hade också bara grundläggande funktionalitet.

Har Zhipster löst några problem för Cebon Group?

Zhipster har löst så att vår kvittering av packade orders samt fraktbokning flyter på i ett mycket mer automatiserat och överskådligt flöde. Vi har dessutom betydligt bättre kontroll  på frakterna ut och kan på ett enklare sätt administrera alla våra kunders unika krav kring val av bland annat speditör.

Det finns en sägning i branschen att så mycket som upp till 10% av fakturavärdet från speditörerna är felaktigt och för högt. Så om Zhipster fakturamatchning hjälper oss att nå bara 2–3% av det värdet skulle vi bi väldigt nöjda.

Vilka är era största utmaningar med transportbokning?

Det är att minska antal valideringsfel på leveransadresser när vi skickar till privatperson (vår drop shipment service för våra B2B-kunder). Ofta får vi ej kompletta eller inkorrekta adresser och telefonnummer vilket kräver manuell handpåläggning.

Vad tror du om framtiden för e-handel?

För vår del tror vi att den kommer att bli en större del av vår logistik i takt med att vi erbjuder mer och fler dropshipping-lösningar för våra kunder över hela Norden, men även på våra andra marknader i Europa.

Hur fungerar samarbetet med Zhipster?

Jag upplever att samarbetet fungerar väldigt bra. Vi får bra support och Zhipster är mycket lyhörda för våra behov.

Logistik med flow